Bo Johnér Bildkonst och musikbilder


Infallsvinklar

Musikbildens olika infallsvinklar och möjligheter till Fusion och därmed en utvecklad musikbild.

UPPRINNELSEN av Nils Nixon

Nils Nixon var min lärare under tiden på Konstfack 1963 - 1968.

I hans målningar finns rymd och ljus, en påtaglig dimension av det andliga med själslig styrka och balans.

Tidlöst, djupt och outgrundligt anar vi något i dessa bilder .....
att utvecklas i - I dessa oljemålningar av Nils Nixon kan man ana ljudet och musikens tillblivelse - det andliga och själsliga initiativet.


 TVÅ VÄRLDAR av Alija Kulenovic

Jag kallar denna bild för Vintersymfoni där de kalla blåa färgerna dominerar. Om ett brett färgregister hade använts borde bilden ha fått en annan association och betydelse.
De båda kraftfälten Macro och Micro är tydliga i bildbyggnaden och är förhärskande. En Symfoniorkester består ju av olika sorters instrumentmusiker som skapar musiken. Orkestern gestaltar musikens olika spektra från det lilla till det stora i universum - där är vi ju.

I Symfoniorkestern har människan största möjliga utrymme för fantasi och uttrycksmöjligheter, dock måste det ske i det lilla utrymmet "konsertsalen" där vi kan uppfatta det ljudmässiga
och musikaliska uttrycket.

I denna bild finns de stora dynamiska svepande linjerna och likaväl de stabila kantiga formelementen som ger komposition och dynamik i Konstverket. Tänk på de 100 tals, ja tusen tals cirklar och klot som har sin plats i bilden tillsammans med de svepande linjer och former som ger bilden den speciella karaktär. Musiken  finns onekligen här i bilden, ja det ger oss möjligheter att fantisera och minnas det örat har uppfattat - SYMFONI.  
 
Den I denna detaljbild kan vi se och uppleva en utvecklad idé. Den övre bilden har fått en ny färgskala och därmed en annan association, stämning.

Om musikens dynamik och rörelse -innehållande olika kraftfält: världar varur musik har sin upprinnelse,
macro och microvärldarna. den undre originalbilden, saknas dock  "musikens olika färgklanger”



Cirkeln och Kvadraten Konstraster i samarbete är själva livets egen puls,  det organiska är den sammanhållande kraften. 

Den sammanlänkande kedjan håller allt på plats 
och överbryggande signaler håller skapande processen i gång
 och utvecklingen i tiden - den outgrundliga. 
 
Cirkeln och kvadraten är nära varandra, 
men visuellt olika, dock är de förutsättningen för bra  komposition,
 rytm, rymd, djup, kontraster, mjukhet, hårdhet etc.
 
   

Nils Nixon röd målning
Den varma
Nils Nixon blå målning
Den kalla
 

Alija Kulenovic Vintersymfoni
Vintersymfoni



Detaljbilder
Alija Kulenovic Vintersymfoni i gulbrun ton

Alija Kulenovic Vintersymfoni i blå ton



Jorden i en kvadrat